Cuzco, incatrail and machupicchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Thiele - WaarBenJij.nu Cuzco, incatrail and machupicchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Thiele - WaarBenJij.nu

Cuzco, incatrail and machupicchu

Door: Liset en Thiele

Blijf op de hoogte en volg Thiele

25 Oktober 2011 | Peru, Cuzco

Ons laatste verslagje was na onze tocht over het lake titikaka. Vanaf puno hebben we de bus naar Cuzco genomen en deze keer zonder problemen! Cuzco is echt de mooiste stad die we in Peru bezocht hebben. Cuzco was het centrum van het incarijk, wat zich uitstrekkte van Argentinie tot Colombia. Het Incarijk heeft echter maar een jaar of 100 bestaan, want toen kwamen de Spanjaarden en die hebben de boel veroverd. In Cuzco zie je op allerlei manieren hoe de Spanjaarden zich hebben gemengd in de inheemse bevolking. We hebben een kerk bezocht die deels is gebouwd om een incatempel (natuurlijk wel nadat de Spanjaarden al het goud eerst hadden gestolen en omgesmolten...). Maar wel erg bijzonder om te zien hoe de incatempel en kerk in elkaar over gaan. We zijn ook naar een grote kerk geweest, waar we konden zien hoe de Spanjaarden hun geloof aan de peruanen hebben verkocht. Zo was er ee groot schilderij van het laatste avondmaal, maar met een cavia als hoofdgerecht om de twee culturen te verenigen. Na een dagje Cuzco was het tijd voor de incatrail, een vierdaagse wandeling naar Machupicchu! Om half 6 s ochtends werden we opgehaald en naar het beginpunt van de incatrail gebracht. De eerste dag wandelen was nog lekker makkelijk. Niet teveel stijgen of dalen en de eerste uitzichten op inca ruines. We aren met en groep van 14, uit Canada, Australie, VS en Nederland, 2 gidsen en 19 porters die onze tenten, eten, kookspullen en alles droegen. behoorlijk indrukwekkend als die porters je inhalen met al die zware spullen!! Onderweg zetten de porters een eettent op en de kok maakt echt de lekkerste gerechten! Heerlijk! Daar ben je ook wel aan toe na zo´n stuk wandelen. De wandeling de eerste dag was gelukkig niet zo ver en toen we aankwamen op de ´camping´ stonden onze tentjes al klaar. Daarna weer een heerlijke maaltijd door de kok. Jummie! Omdat het koud is en er verder niet veel te doen is, lagen we al voor 9 uur in bed. De volgende dag werden we om 6 uur gewekt met een kopje cocathee en was het tijd voor de zwaarste dag van de trek. We zijn zo´n 1200 m geklommen op een dag. Pfff, de treden waren soms echt super hoog! We voelen we spierpin nog steeds! maar wat een uitzicht als je eenmaal boven bent, en wat een voldoening! Echt super!! Daarna was het nog een 600 m dalen tot de ´camping´ waar de lunch op ons stond te wachten. Na de lunch was iedereen toe aan een powernap en daarna hebben we peruaans leren ´ashholen´. (= een kaartspel). Na een paar rondjes waren de dubieuze regels ons duidelijk en we hebben het nog vaak gespeeld :) Na het avondeten lagen we al vroeg weer in de tent op een te dun matje en een te harde bodem. Lekker slapen na onze krachtinspanning was er dus niet bij :(

De volgende ochtend weer gewekt met cocathee en deze dag was echt ongelovelijk. Super mooie uitzichten, inca ruines onderweg, soort jungle paadjes en al met al, gewoon ongelovelijk!! Echt een mooie dag! Onze camping was een kilometer of 5 van machupicchu zodat we de volgende dag heel vroeg daar konden zijn. Ideaal! Hoewel, ideaal? We werden om half4 gewekt, zodat we vroeg bij de poort konden staan. Die gaat namelijk om half 6 open en alle groepen willen zo snel mogelijk bij de Sungate van Machupicchu zijn. Dus in alle vroegte zijn we vertrokken en cocaman (onze gids) had het tempo er behoorlijk inzitten zodat we ook inderdaad heel vroeg boven waren. En hoe mooi was dat!!! Je komt aan bij de sungate en daar ligt het dan: machupicchu! Een enorme incastad waar zo´n 700-800 mensen woonden. Cocaman heeft ons rondgeleid en alles laten zien. Het was soms wat moeilijk de aandacht erbij te houden, aangezien het drie zware dagen waren en half 4 echt vroeg is!! Maar hoe geweldig is het om daar rond te lopen. Je ziet de verschillende terrassen, om eten op te verbouwen, tempels, om de goden te eren, en natuurlijk heel veel huizen. Echt mooi!

nadat we het terrein verkend hadden, gingen we terug naar beneden met de bus naar het stadje Aguas Calientes, waar we een paar uur tijd te verdrijven hadden tot de trein ons terug naar Cuzco bracht. Aangekomen bij het hostel hebben we een welverdiende douche genomen en heerlijk uitgeslapen! vandaag gaan we nog even Cuzco in en morgen is het tijd om de dorpjes om Cuzco in de Heilige valei te bekijken. Helaas gaan donderdag ons vliegtuig al weer terug naar Nederland... Snif! De tijd vliegt echt om!

Liefs uit cuzco!

• 25 Oktober 2011 - 19:31

Oma K:

Nou Thiele, je hebt behoorlijk je best gedaan. (de verslagen )
    Een vakantie die jullie niet gauw zullen vergeten.
    Goede reis terug.
    Liefs oma K

• 26 Oktober 2011 - 06:19

Ton & Lieke:

Oké, Incatrail inmiddels toegevoegd aan ons "nog ooit eens gaan doen"-lijstje. Jammer dat 't ten einde loopt. Voor jullie dan :-). Wij kijken uit naar jullie terugkomst en de "in levende lijve-verhalen". Goeie reis!

• 26 Oktober 2011 - 17:32

Willy En Gerard:

nu snap ik LIZET waarom jij de vierdaagse hier zoo zwaar vond jij miste de begase draagers een fijn thuiskomst wat zullen jullie elkaar missen
    gr willy en gerard

• 27 Oktober 2011 - 19:34

Mam En Jan :

Ik kan niet wachten tot ik jullie verhalen in het echt ga horen. Wat een levendige verslagen schrijven jullie, erg leuk en indrukwekkend hoor.
    liefs van ons allemaal.

• 27 Oktober 2011 - 19:34