On the road - Reisverslag uit Townsville, Australië van Thiele - WaarBenJij.nu On the road - Reisverslag uit Townsville, Australië van Thiele - WaarBenJij.nu

On the road

Door: Arjen en Thiele

Blijf op de hoogte en volg Thiele

23 November 2006 | Australië, Townsville

Het is al weer een tijdje geleden sinds ons laatste stukje, dus het gaat waarschijnlijk een lang verhaal worden, want we hebben zoveel gezien en gedaan de laatste tijd. Laten we maar bij het begin beginnen. Dinsdag hebben we de auto opgehaald en hebben we onze eerste kilometers aan de linkerkant van de weg afgelegd richting het noorden. Aan de linker kant rijden wende trouwens verrassend snel! Het vreemdste is vooral de richtingaanwijzer die aan de ‘verkeerde kant’ zit. Via Port Douglas (waar Steve aan het snorkelen was tot hij een pijlstaartrog tegenkwam) zijn we naar Cape Tribulation gereden. In Cape Trib raakt het tropisch regenwoud het Great Barrier reef. Hier hadden we een huisje gehuurd midden in het regenwoud. We moesten eerst 200 meter door een smal paadje lopen om bij ons hutje te komen, maar het was het wel waard! Het was echt heel mooi en romantisch! Onze douche was buiten, alsof je in het regenwoud staat te douchen. De rest van de hut was ook open, dus ‘s nachts is er wel eens een vleermuis door ons huisje gevlogen! Echt een toplocatie dus!! De eerste volle dag in Cape trib hebben we de omgeving verkend: we zijn de kaap zelf opgeklommen via een strandwandeling, naar een swimming hole geweest en we hebben tropisch fruit geproefd. Dat was erg bijzonder, want behalve de passievrucht, hadden we de rest nog nooit gehoord, zoals jakfruit, breadfruit en durian. Maar het meest bijzonder was het miracle fruit. Dit fruit schakelde je zuur-zintuigen in je tong uit en na het eten ervan smaakte limoen gewoon zoet! De volgende dag zijn we gaan snorkelen op het Great Barrier Reef met een catamaran. Was erg mooi en zelfs met alleen snorkelen zag je erg veel!! Arjen heeft ook nog een duik gemaakt en dat was een erg mooie ervaring! Tijdens het snorkelen hebben we ook pijlstaartroggen gezien! Gelukkig liep het voor ons beter af! De dag erop was het tijd op Cape Trib te verlaten. Maar voordat we dat deden, zijn we nog op een krokodillen cruise geweest, want krokodillen zitten hier erg veel. Het is dan ook niet veilig een riviertje in te gaan. Op de cruise hebben we verschillende krokodillen gezien, best wel stoer!

Na de cruise zijn we richting Atherton gereden: het centrum van de Tablelands. Dat is een gebied met veel watervallen en kratermeertjes. Wat ze daar ook hadden was een mangowijnmakerij. Dat moesten we natuurlijk proberen! Het smaakte nog lekker ook. Na een nachtje in Atherton hebben we de Tablelands verkend. Via de ‘Curtain Fig’, een grote lord-of-the-rings-achtige boom en twee kratermeertjes hebben we de watervalroute gedaan. Erg mooi!! We zijn de dag geëindigd in Mission Beach, een plaatsje (zoals de naam al zegt) aan het strand. Onze camping was ook aan het strand en we stonden zo’n 50 meter van de zee! In Mission Beach schijnen veel cassowarries, een struisvogelachtige vogel, te zijn. Dus wij gingen de volgende dag op zoek naar de vogel tijdens een wandeling door het regenwoud. Helaas zijn we hem niet tegengekomen, maar dat was misschien maar goed ook, want ze kunnen behoorlijk agressief zijn! Na de wandeling zijn we doorgereden naar de hoogste waterval van Australië. Inmiddels was het al laat, dus hebben we een QPWS camping opgezocht, dat is een camping midden in een national park met weinig voorzieningen. Was ook wel een mooie ervaring, vooral omdat we er wilde kangaroes hebben gezien! Helaas is het in Australië om 7 uur al donker en was er verder geen licht op de camping, dus het bakken van kip was een behoorlijk karwei! Er waren ook geen warme douches op de camping, dus ’s ochtends een duik genomen in het meertje bij de camping. Toen was het tijd om Townsville op te gaan zoeken, de een na grootste stad van Queensland. Hier hebben we een camping (met alle voorzieningen) uitgezocht en zijn we naar de rockpool, een zoutwaterbad aan het strand, gegaan. Na de rest van de dag lekker in de zon gelegen te hebben, zijn we ‘s avonds uit eten gegaan. We hadden allebei een gerecht met barramundi, een grote vis, die hier in de streek erg veel gegeten wordt en die bovendien erg goed smaakte! Gisteren zijn we naar Magnetic Island gegaan. De schipper op de heenweg had een klein beetje moeite om zijn boot in de haven te krijgen, maar na drie keer in en uit varen wist hij hem toch netjes op zijn plek te krijgen! De volgende uitdaging was de busrit met een bus die maar net tegen de steile wegen van het eiland op kon rijden. Maar we hebben het gehaald. De wandeling die we over het eiland maakten was erg mooi, maar het leukste was dat we wilde koala´s hebben gezien!! Eentje was heel klein en heeeeeel erg schattig! Daarna hebben we een snorkelpoging gewaagd op een afgelegen baaitje, maar het water was te troebel. Aan een ander baaitje (Magnetic island zit vol baaitjes) even wat gegeten en nog gezwommen. De boottocht terug ging gelukkig wat soepeler. ´s Avonds nog lekker wat gegeten en gedronken en vandaag is het tijd om verder naar het zuiden te gaan rijden. We zitten nog zo´n 2200 km van Sydney vandaan, dus we hebben nog even te gaan!

• 23 November 2006 - 15:34

Elssie:

het is wel Spannend zeg.
    ik heb het helemaal gelezen het is wel leuk.
    dus ik wens jullie verder nog meer plezier daar doeiii

• 23 November 2006 - 21:03

Andre:

He jullie Croc-Hunters wees maar voorzichtig tussen al die wilde dieren. En Arjen hoe was het je eerste duik ?? ik vind het al mooi om in de middelansezee te duiken laat staan bij het Great barier rif ik hoop dat je ervan genoten hebt maar natuurlijk jij ook van het snorkelen he Thiele het is weer eens leuk al die Foto´s te zien en jullie berricht te lezen veel plezier nog en geniet er maar goed van. Andre & Claudia

• 24 November 2006 - 21:53

Heit En Mem:

wat mooi om jullie belevenissen een beetje mee te kunnen maken. wat een prachtige foto's,en wat een eind moeten jullie nog rijden! Jullie komen vast tijd te kort in zo'n mooi land! Geniet er maar vande dagen gaan snel genoeg!

doei, een dikke tút van ons allemaal

• 26 November 2006 - 10:12

Oma K:

Hallo jullie
    mailtje gelukkig weer ontvangen.
    Dat is genieten, heb je verslag gelijk gelezen.tot het volgende bericht.