Whitsunday adventures - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Thiele - WaarBenJij.nu Whitsunday adventures - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Thiele - WaarBenJij.nu

Whitsunday adventures

Door: Arjen en Thiele

Blijf op de hoogte en volg Thiele

30 November 2006 | Australië, Bundaberg

Inmiddels zitten er al 2000 kilometers met onze ford erop, hoog tijd dus voor een update. Na Magnetic Island zijn we doorgereden naar het zuiden. Onze volgende stop was Airlie Beach. Airlie Beach is een backpackers-oord, maar belangrijker nog, de toegang tot de Withsunday Islands. Dat is een eilandengroep van 74 eilandjes in het Great Barrier Reef. De eilandjes zijn omgeven met heeeel blauw water, echt heel mooi! Dus dat wilden we wel verkennen. Daarom hebben we op vrijdag een kayaktocht gemaakt naar het eilandje South Mole. We hadden een hele stabiele zeekayak met een roer dat Arjen met zijn voeten kon besturen. Via een tussenstop op een klein eilandje kwamen we aan bij het mooie witte strand van South Mole, waar we konden snorkelen en wandelen. Helaas was er niet zoveel te zien onderwater. Na een lekkere lunch zijn we teruggepaddeld. Dat was nog een hele klus aangezien de stroming erg sterk was! Het was wel een hele ervaring in zo’n klein bootje op de hoge golven te cruisen! Maar we hebben het gered! Onderweg hebben we ook nog 2 zeeschildpadden gezien, dus dat was ook wel leuk! De dag erop zijn we wezen zeilen naar het meest noordelijke eilandje. We zijn met de Maxi Ragamuffin gegaan, (volgens eigen zeggen van de organisatie) de snelste en beroemdste boot van Australië! De schipper was een echte zeilliefhebber en hij liet de boot dan ook heel schuin gaan! Was wel super mooi! Bij het baaitje aangekomen konden we gaan snorkelen. Dat was erg vet! De vorige keer met snorkelen hadden we vooral veel mooi koraal gezien en deze keer vooral heel veel mooie gekleurde visjes! Ze waren ook totaal niet bang, dus we zwommen echt tussen de visjes, heel mooi! Hopelijk zijn de foto’s met de onderwatercamera gelukt, dan kunnen we dat als we terug zijn laten zien!
Snorkelen hier moet trouwens met een stingersuit aan. Dat is een pak van nylon dat je hele lichaam bedekt, van november tot april ongeveer zitten hier namelijk levensgevaarlijke kwallen. Als die je aanraken, moet je heel snel hulp krijgen anders is het te laat. Op het moment zijn ze nog niet gesignaleerd, maar ze weten hier pas dat ze er zijn als iemand wordt ‘gestoken’. Dus wij doen toch maar liever een stingersuit aan!

De volgende dag zijn we doorgereden naar de Eugnella, een klein dorpje boven op een berg. Onderweg nog even gestopt bij een gorge (weet niet hoe je dat in het nederlands noemt), maar een riviertje met allemaal grote keien. Hier hebben we een mooie wandeling gemaakt. In Eugnella zijn platypussen. En dat behoeft misschien enige uitleg, want wij hadden nog nooit voor we naar Australië kwamen van deze wonderlijke diertjes gehoord. Het zijn zoogdieren die eieren leggen (!!) en het zijn een soort otters met een snavel. Heel bijzonder dus. Ze leven hier in Australië in de rivieren en zijn erg verlegen, maar in Eugnella kun je ze ’s avonds zien zwemmen. Was wel erg leuk om te zien! Toch leuker om zo’n beestje in het wild te zien dan in een dierentuin!

Na Eugnella doorgereden naar Rockhampton, de beef capital van Australië. Rockhampton was wel een leuk stadje waar we natuurlijk een lekkere biefstuk zijn gaan eten. Onze camping lag aan de Fitzroy rivier die door het stadje stroomt en daar zwemmen ook krokodillen in. Gelukkig hebben we ze niet gezien! Vanaf Rockhampton en zuidelijker zijn er trouwens geen kwallen meer, dus kunnen we met een gerust hart gaan zwemmen in zee!

De dag erop naar het nabijgelegen Mount Morgan gegaan. Dit is een klein mijndorpje. Mount Morgen heeft de grootste goudmijn ter wereld, dus dat wilden we wel even gaan bekijken. We hadden een tour genomen van twee locals die ons letterlijk de hele geschiedenis van Mt Morgan hebben verteld, daarna gingen we naar de mijnplaats zelf. Dat was wel bijzonder, ze hadden eerst allemaal tunnels gegraven, maar toen daar brand was uitgebroken, zijn ze maar de hele berg uit gaan graven. Ze hebben er erg veel goud, koper en ook ijzer gevonden. Na de tour heeft een oud meneertje ons nog even de stoomtrein van het dorpje laten zien. Helaas reedt ie op het moment niet, want een tochtje leek ons wel mooi! Hierna maar snel doorgereden naar Bundaberg, waar we nu zijn. Hier staat de Bundaberg rum fabriek, waar we vanmiddag eens een kijkje willen nemen!

Cheers!

• 01 December 2006 - 22:37

Heit En Mem:

weer genoten van jullie belevenissen in Australië
    schitterend he dat snorkelen en zeilen, we wilden zo wel even mee onder water!
    hier is alles goed , vandaag ben ik geopereerd en alles is goed gegaan,
    we wensen jullie nog een heel fijne tijd toe.
    veel liefs en een dikke tút van ons allemaal