Steve en Steve - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Thiele - WaarBenJij.nu Steve en Steve - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Thiele - WaarBenJij.nu

Steve en Steve

Door: Arjen en Thiele

Blijf op de hoogte en volg Thiele

05 December 2006 | Australië, Gold Coast

Onze laatste update was in Rockhampton, maar inmiddels zijn we al een eindje opgeschoten en ja, we hebben ook weer genoeg gezien! Na Rockhampton zijn we doorgereden naar Bundaberg, een klein stadje waar Bundaberg Rum gemaakt wordt. Dat moesten we natuurlijk even zien, dus een rondleiding genomen door de fabriek. Waren behoorlijke hoeveelheden rum die ze daar maakten! We mochten er geen foto’s maken, want de batterij zou de fabriek kunnen laten ontploffen met de alcoholpercentages van 78% in sommige vaten! Na de rondleiding mochten we natuurlijk ook even proeven. Thiele was niet zo weg van de rum, maar Arjen vond hem wel een beetje lekker. ’s Avonds gingen we naar het strand waar van november tot februari verschillende schildpadden komen om eieren te leggen. Dat konden we bekijken onder leiding van een ranger. Die bracht ons naar een schildpad van meer dan een meter groot (om precies te zijn: 1.01 meter, en dat weten we zeker, want zij is wel 5 keer gemeten) die een kuil aan het graven was. Daarna konden we de eitjes er zo uit zien floepen, echt heel bijzonder!! Nadat de schildpad de kuil weer dicht had gemaakt en terug naar zee was gegaan, moesten de eieren weer opgegraven worden, want het nest lag te dicht bij de zee, wat de overlevingskansen van de kleine schilpadjes verkleinde. Dus iedereen mocht wat eieren naar het nieuwe nest brengen! Kei mooi!

De dag erop doorgereden naar Hervey Bay, de toegangspoort tot Fraser Island. Hier maar meteen een tour geboekt voor de volgende dag. Dus vrijdagochtend vroeg kwam Steve (de naam zegt het al: een hele stoere Australiër!) ons ophalen in een stoere 4x4-bus. Met die bus gingen we de boot op en een klein uurtje later ging ons avontuur beginnen. Fraser Island is namelijk het grootste zandeiland ter wereld en is opgebouwd uit meer zand dan de Sahara. Het eiland is begroeid met allerlei bos, waaronder subtropisch regenwoud. Steve wist de bus mooi door de zanderige bospaden te manoeuvreren tot we op het strand kwamen. Toen kon die hele maal los gaan met zijn, zoals ie het zelf noemde, mannenspeelgoed. Met zo’n 80 km/h crosten we over het strand op weg naar een meertje en een zandvlakte. Vervolgens begon het vloed te worden en reedt Steve ons soms deels door de zee naar de camping. Hier kregen we een lekkere maaltijd en ’s avonds heeft Steve Arjen proberen te leren hoe hij een didgeridoo moest bespelen. De volgende ochtend gingen we naar de champagne pools, rotsen waar de golven overeen kletsten, waardoor je een champagne effect kreeg. Vervolgens hebben we genoten van het uitzicht op een van de hoogste punten van het eiland en in het water een schildpad en pijlstaartrog zien zwemmen. Toen kregen we de mogelijkheid om in een klein vliegtuigje over het eiland te vliegen. We stegen op op het strand, dus de vlucht was niet zo duur, want we hadden geen luchthavenbelasting! Het uitzicht was echt super, we konden de bossen, meertjes en stranden goed zien, maar ook de verschillende bosbranden die op het eiland woedden. We dachten eerst dat dat wel heel zonde was van het mooie eiland, maar Steve vertelde dat na een bosbrand alles mooier en groener terugkomt. Er zijn zelfs bomen op het eiland die hun zaden pas laten vallen als er rook is, want dan is de bodem goed vruchtbaar. Na de vlucht gingen we nog even naar een meertje met een hoge zuurtjegraad, wat goed is voor je huid en helaas was het toen al weer tijd om terug naar de vaste wal te gaan.

Na ons Fraser Island avontuur zijn we doorgereden naar Brisbane, de derde grootste stad van Australië. Onderweg kwamen we langs de dierentuin van Steve (andere Steve ;) ), dus die wilden we wel even bekijken. En dat was zeker de moeite waard! Wat een mooie dierentuin is dat! Natuurlijk waren er erg veel krokodillen, dus ook een krokodillenshow gezien. De krokodil was erg blij met de geitenkop die hij gevoerd kreeg! Er waren ook veel koala’s, kangaroes en andere dieren, maar geen platypussen (inmiddels weten we dat ze in het Nederlands vogelbekdier heten, bedankt hé pap!).

Maandag hebben we Brisbane bekeken, maar die stad was eigenlijk niet heel bijzonder. Wel wat leuke gebouwen en parken bezocht, maar verder was er niet zo veel. ’s Avonds in een erg bijzonder restaurantje wezen eten om onze anderhalf jaar samen te vieren!

Eigenlijk was het plan 2 dagen in Brisbane te blijven, maar we hebben om dinsdag maar naar Gold Coast te rijden. Hier is Eric aan het studeren, een vriend van Arjen die hij in Aalborg heeft ontmoet. Eric heeft ons Surfers Paradise, een deel van Gold Coast, laten zien. Gold Coast draait eigenlijk vooral om feesten, strand en vastgoed. We zijn nu nog ongeveer 920 km van Sydney vandaan (zie foto’s), dus het schiet aardig op. Over twee weken stappen we al weer op het vliegtuig…

• 05 December 2006 - 18:15

Heit En Mem:

wat weer veel beleefd, zeg!het schiet inderdaad alweer op he? hier stormt het behoorlijk en als ik die foto's zie van jullie lijkt het me heerlijk om de zon weer zo lekker te voelen.
    Je bent al behoorlijk bruin (rood) om je gezicht Arjen!
    Wat een verrassing kwam er van ver,vanmorgen samen hier van genoten, als jullie die pieten daar treffen moet je ze maar van ons bedanken!
    vanavond zullen we met z'n allen Cattannen en zien of er nog wat in de "zak" zit, we hopen gauw weer wat te horen
    de groetjes van iedereen en een dikke knuffel voor jullie
    doei mem

• 06 December 2006 - 08:07

Andre:

Guten Morgen aus Deutschland hoe voelt zich dat nu als adoptie ouders van al die toekomstige schilpadjes ?! Gisteren 05-12 kwam die prachtige kaart met die mooie Vis erop bei ons in de Brievebus ik verheug me er al op dat jullie langs komen en om jullie foto´s en indruk verhalen te horen en te zien Ik ben zo blij dat jullie dit allen mogen en kunnen beleven eenvoudig KEI GOED ! Groetjes uit het 14 Graden Koude / warme duitsland van Andre & Claudia
    Oja Nog gesurfd ??

• 06 December 2006 - 21:14

Mam En Jan En Kids:

Hey leuk van je die verrassing met Sinterklaas en het mooie gedicht. We zijn gestart met je gedicht en zo waren jullie er ook even bij. Volgend jaar hopen we dat jullie weer gezellig mee kunnen doen.
    Wij hebben het keigezellig gehad en iedereen had enorm zijn best gedaan op de surprises.
    Nog twee weken en dan zien we elkaar weer maar voor die tijd hopen we dat jullie nog veel leuke dingen beleven en zien.
    Veel plezier van ons allemaal.