Sacred valley en souveniers - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Thiele - WaarBenJij.nu Sacred valley en souveniers - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Thiele - WaarBenJij.nu

Sacred valley en souveniers

Door: Liset en Thiele

Blijf op de hoogte en volg Thiele

31 Oktober 2011 | Peru, Cuzco

Hallo!

Hier nog even een verlaat berichtje over onze laatste dagen in Cuzco. We zijn, zoals jullie al gemerkt hebben, inmiddels weer in Nederland. Gelukkig valt het mee met de kou, dus de overgang vanuit het zonnige Cuzco is soepeltjes verlopen.

De dag na de incatrail hebben we rustig aan gedaan, eerst lekker uitgeslapen nadat we de voorgaande dagen steeds voor 6 uur naast ons bed, uuhm tent, stonden. Daarna zijn we naar het chocolade museum gegaan, waar we geleerd hebben over de geschiedenis van de Peruaanse chocolade. De regering wil proberen om boeren die cocaplanten (geen choca), te laten overstappen op het verbouwen van cacaobonen. Leek ons een prima plan! Maar oom ook wat meer te weten te komen over de cocaplant, heeft Thiele het cocamuseum bezocht. Daar werd uitgelegd hoe de cocablaadjes op religieuze en traditionele wijze gebruikt worden. In de Andes worden cocablaadjes gekauwd met een stukje kalksteen (als katalysator) om het uithoudingsvermogen te doen toenemen. Vandaar dat alle die Peruaanse porters/dragers ons tijdens de inca trail inhaalden met hun zware bepakking! Het werkt trouwens ook tegen hoogteziekte. Maar het museum liet ook zien hoe de cocablaadjes gebruikt worden om cocaine van te maken en hoe coca cola aan haar naam komt ;)

De volgende dag was ons laatste dagje hier in de bergen. Liset had genoeg ruïnes gezien en besloot om haar tijd te besteden aan het kopen van souveniertjes. Thiele wilde graag nog wat meer zien van de Heilige Vallei en is op toer gegaan. Dat was echt super indrukwekkend. Ook na Machupicchu blijft het bijzonder hoe de inca's leefden. Bijvoorbeeld in Ollantaytambo, waar de inca's bezig waren met het bouwen van een enorme tempel voor de zon. Ze hadden enorm grote granieten stenen vanaf een verderop gelegen berg, helemaal daarheen gesleept. Echt knap hoe ze dat voor mekaar hebben gekregen, maar ook hoe ze die stenen zo glad en passend kregen. Helaas kwamen toen de Spanjaarden en die hebben de boel kapot gemaakt (zoals zoveel in Peru...).

Donderdag was het dus tijd voor onze terugvlucht. Eerst hadden we om 1 uur een vlucht van Cuzco naar Lima. Na 5 uur wachten op Lima konden we vervolgens terug naar Amsterdam. Daar stonden ons pap en Amber ons op te wachten, uiteraard met een heel mooi spandoek :)

Inmiddels zijn we weer begonnen met het dagelijkse leventje. Het was in ieder geval een super gave vakantie!! Peru is kei mooi, heel afwisselende natuur (van jungle, tot woestijn tot bergen), super bijzondere cultuur (Nazca, Inca, Kolonisatie), de mensen zijn enorm lief en alles was gewoon geweldig! Echt een aanrader!!

Tot snel -x-

• 31 Oktober 2011 - 21:33

Mam:

Zo de laatste update. Ik ben blij dat jullie weer hier zijn en zo'n fantastische ervaring hebben opgedaan in Peru.

• 01 November 2011 - 07:17

Willy En Gerard :

Hallo Thiele en Lizet
    ik dacht eerst hebben we iets gemist !!! maar nu weten we wie Joris is!!!!!! fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn graag tot ziens
    Gerard en Willy

• 01 November 2011 - 10:01

Oma K:

Fijn dat jullie weer op hollandse bodem zijn na wat duidelijk is een geweldige vakantie.
    en ja nu weer gewoon aan de slag.
    liefs Oma K