Weekendje historie - Reisverslag uit Sydney, Australië van Thiele - WaarBenJij.nu Weekendje historie - Reisverslag uit Sydney, Australië van Thiele - WaarBenJij.nu

Weekendje historie

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Thiele

03 Oktober 2006 | Australië, Sydney

Afgelopen maandag was Labour Day, wat betekent dat iedereen een vrije dag heeft, dus ik had een extra lang weekend! Het weekend heb ik vooral veel opgestoken van de geschiedenis van Sydney! Zaterdag ben ik eerst naar het Barrack Museum geweest. Dat is een van de oudste gebouwen in Sydney. Toen Australië ontdekt was door de Engelsen, vonden ze het wel een mooie plek om de vele misdadigers naar toe te brengen. Om de ideale ligging aan een natuurlijke haven, zijn ze naar de plek gebracht waar nu het centrum van Sydney is. De misdadigers moesten natuurlijk ook ergens leven en daarom werd het barrack house gebouwd. In het huis sliepen 600 mannen op hangmatjes, niet bepaald comfortabel... Na mijn bezoek aan het museum ben ik met Oscar (Phd-student uit Spanje) en Steven naar de finale van de Australian Football League gaan kijken in het casino. Daar hebben we de wedstrijd op grote beeldschermen kunnen volgen met allemaal enthousiaste Australiërs. Ben het helemaal met Rijk eens dat Footy (zoals ze football hier noemen) heel gaaf is!! Het duurde even voordat ik het spel helemaal begreep, want het is niet hetzelfde als American football. Leefde echt mee met de Sydney Swans en de wedstrijd bleef tot het einde spannend, want ze verloren met 1 punt (84-85)…

De volgende dag ging de wekker al om 5 uur, want ik ging samen met Oscar, Vinh en zijn vriendin naar Canberra. Vinh werkt ook als Phd op de uni. Onderweg even ontbeten bij de Mac, dus dat was een goed begin van de dag!!! In Canberra zijn we naar de Floride geweest, een groot bloemen festival. Daar was het echt super druk, in tegenstelling tot de rest van Canberra. Dat was echt een saaie stad… nauwelijks mensen straat. Zelfs de premier van het land wil er niet wonen en heeft een huis aan de noordzijde van Sydney! Sydney en Melbourne wilden rond 1900 allebei de regering in hun stad hebben. Dus wat doe je dan, je bouwt een stad ertussen in: Canberra.
Het parlementsgebouw was verder wel leuk om te zien. Ze hebben hetzelfde systeem ongeveer als het UK met een senaat en een huis van afgevaardigden. Vervolgens nog een mooi museum bezocht over de geschiedenis van Australië, wat zeker de moeite waard was! Op de terugweg weer bij dezelfde Mac gegeten, dus dat was een mooie afsluiting van de dag!

Aangezien ik maandag vrij had, heb ik de veerboot genomen en ben naar Watson Bay gegaan. Daar komen de boten de haven binnen en de klippen daar zijn super mooi om te zien! Na een beetje rondgewandeld te hebben, heb ik een andere veerpond genomen en ben ik de rivier afgevaren naar Parramatta. Omdat, toen de eerste misdagers naar Australië werden gebracht, de grond rond Sydney niet echt vruchtbaar was, is vroeger een tweede nederzetting gebouwd in Parramatta. Aangezien het een uur met de veerpond is (en vroeger dus heel lang roeien of met paard en wagen) had de toenmalige gouverneur 2 huizen: een in Sydney en een in Parramatta. Inmiddels is het overigens een grote stad geworden! Door het gouverneurshuis in Parramatta heb ik een rondleiding gekregen van een aardige vrijwilligster. Wel apart om het verschil te zien met hoe de misdadigers leefden in het Barrack huis!

Hier http://www.bi.org.au/7ICB/images/Sydney%20map.gif staat een kaart van Sydney. Helemaal rechts en iets boven het midden is Watson Bay. Daar waar in het groot Sydney staat, is het business district en daar is Sydney gesticht. Daaronder staat in kleinere letters: Prymont, dat is waar ik woon. Helemaal links staat in het geel Parramatta. Dit is maar een klein stukje van de kaart van Sydney trouwens, maar dat geeft een beetje een idee waar alles zit!

• 03 Oktober 2006 - 19:40

Anita:

Hey dat was een druk en leerzaam weekend. Fijn om te lezen dat je er al kennissen hebt waar je de tochtjes mee kunt ondernemen dat is veel gezelliger dan alles alleen bezoeken.
    Hier gaat alles goed en ferry heeft een filmpje met toelichting gemaakt van het huis in horst dus ik hoop dat je nu een indruk hebt hoe het aan het worden is.
    Verder probeer ik je van de week weer een keer te bellen om lekker bij te kletsen.
    Groetjes van ons allemaal hier en veel plezier nog in sydney en omgeving

• 03 Oktober 2006 - 20:23

Andre:

O man wat ben ik jaloers gaaf zeg alles wat je daar beleefd.Maar ik lees met veel plezier je berichtjes. Groetjes uit Duitsland.

• 04 Oktober 2006 - 09:08

Opa:

hallo Thiele heel mooi verslag van je weekend.je kan wel verslaggeefster worden. nog veel sucses met de studie .